Praktyki zawodowe w Hiszpanii
21 stycznia 2025 | Bogusław Łój
W dniu 19 stycznia br. uczniowie i nauczyciele naszej szkoły zakończyli udział w praktykach zawodowych w Hiszpanii w ramach projektu „Praktyki zagraniczne budują karierę zawodową”, realizowanego w Zespole Szkół Nr 2 od czerwca 2024 r. do sierpnia 2025 r. W bieżącej edycji projektu (nr 2024-1-PL01-KA121-VET-000204021) uczestniczyło 23 uczniów, kształcących się w następujących specjalizacjach: technik logistyk, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik budownictwa, technik robót wykończeniowych, technik przemysłu mody, technik eksploatacji portów i terminali, technik geodeta oraz technik urządzeń i systemów energii odnawialnej. Opiekunami grupy byli p. Aneta Żukowicz (koordynator projektu), p. Bogusław Łój, p. Dariusz Smolarek, p. Justyna Świeca.
Projekt realizowany w ramach programu Erasmus+, który wspiera edukację, szkolenia, młodzież i sport w Europie został uruchomiony w 2014 roku i trwa do 2027 roku. Celem programu jest wspieranie mobilności, współpracy międzynarodowej oraz rozwoju umiejętności, które zwiększają szanse na rynku pracy i promują integrację społeczną. Program promuje równość, brak wykluczenia, rozwój umiejętności cyfrowych, a także dbałość o kwestie związane z ochroną środowiska.
W projekcie brali również udział nauczyciele przedmiotów zawodowych, którzy realizowali staż typu job shadowing (staż towarzyszący). Pani Ewa Czech i pani Magdalena Smolarek miały okazję obserwować pracę w różnych zakładach i punktach usługowych na terenie Sewilli.
Uczniowie rozpoczęli realizację projektu 7 stycznia br. i przez kolejne dwa tygodnie wykonywali prace pod czujnym okiem swoich opiekunów, zdobywając cenne doświadczenie zawodowe. Część z nich uczestniczyła w szkoleniach zawodowych z zakresu topografii, prowadzonych przez doświadczonych wykładowców z hiszpańskiej firmy Topolimit SL.
Pracowity czas spędzony na praktykach zawodowych został urozmaicony licznymi atrakcjami. Uczniowie mieli wyjątkową okazję odwiedzić wiele interesujących miejsc w Sewilli, takich jak kompleks pałacowy Real Alcázar de Sevilla, będący jednym z najważniejszych i najpiękniejszych zabytków architektury islamskiej w Europie oraz Katedrę Najświętszej Maryi Panny, która jest największym i jednym z najważniejszych gotyckich kościołów na kontynencie, a także miejscem pochówku Krzysztofa Kolumba.
W wolnym czasie uczniowie odwiedzili wystawy w Muzeum Sztuk Pięknych w Sewilli oraz Oceanarium, gdzie zapoznali się z różnorodnymi ekosystemami morskimi. W trakcie wycieczek zwiedzili również słynny Plac Hiszpański oraz Park Marii Luizy, znany z bujnej roślinności, wspaniałych fontann, stawów i urokliwych alejek. Dodatkowo mieli okazję zwiedzić Kordobę, gdzie podziwiali monumentalny Wielki Meczet Mezquita-Catedral de Córdoba – jeden z najwspanialszych przykładów architektury islamskiej na świecie. Kolejny dzień spędzili w Kadyksie, mieście położonym nad Oceanem Atlantyckim, gdzie odkrywali bogate dziedzictwo kulturowe i historyczne, ciesząc się słońcem oraz urokiem miejscowych plaż.
W drodze powrotnej do Polski uczniowie mieli niepowtarzalną okazję odwiedzić miejscowość Carmona. Wszyscy byli pod wrażeniem uroku jej historycznego centrum, pełnego wąskich uliczek, białych domów i starożytnych zabytków, które przyciągają turystów szukających spokoju oraz autentycznego andaluzyjskiego klimatu.
Czas spędzony na praktykach zawodowych obfitował w niezliczone wrażenia. Uczniowie zdobyli różnorodne kompetencje zawodowe, społeczne, organizacyjne oraz językowe. Na bieżąco dzielili się swoimi doświadczeniami, tworząc relacje na dedykowanej stronie projektu na platformie Facebook: POWER Budowlanka.
W ramach kolejnej fazy realizacji projektu uczniowie i nauczyciele będą wkrótce dzielić się swoimi doświadczeniami podczas spotkań i prezentacji, organizowanych w ramach akcji upowszechniania rezultatów projektu.
oprac. A.Żukowicz
A.Ł.