Subpage slide
Jestem Uczniem Jestem Rodzicem Jestem Kandydatem

Wycieczka klas 3Bp i 3Bg w Beskid Śląski i Żywiecki

15 listopada 2021 | Bogusław Łój

W dniach 21-22 października bieżącego roku odbyła się wycieczka turystyczno-krajoznawcza klas 3Bp i 3Bg w Beskid Śląski i Żywiecki, którą zorganizowali: p. mgr Katarzyna Maślach i p. mgr Piotr Niewójt.

Pierwszego dnia udaliśmy się w góry. Po drodze odwiedziliśmy Kalwarię Zebrzydowską - krajobrazowy zespół manierystycznego parku pielgrzymkowego, wpisany na światową listę UNESCO.

Położona w malowniczym Pogórzu Makowskim (woj. małopolskie) kalwaria, w skład której wchodzi nie tylko kościół i klasztor, ale również zespół kaplic i kościółków dróżkowych, ufundowana została przez Mikołaja Zebrzydowskiego – marszałka wielkiego koronnego i wojewodę krakowskiego w 1602 roku.

Kolejnym punktem na trasie wycieczki były Wadowice - rodzinne miasto św. Jana Pawła II. Tu widzieliśmy dom rodzinny Karola Wojtyły oraz Bazyliką Ofiarowania NMP, gdzie na jednej ze ścian znajduje się zegar, z umieszczonymi nań słowami: „Czas ucieka, wieczność czeka”, które kontemplował przyszły papież, ilekroć przez okno swego mieszkania spojrzał na stary czasomierz.

Następnie udaliśmy się do Szczyrku. Idąc szlakiem górskim od Białego Krzyża na Kotarz, podziwialiśmy krajobrazy i słuchaliśmy opowieści przewodnika. Po wyczerpującym dniu udaliśmy się na nocleg do Międzybrodzia Bialskiego.

Kolejny dzień rozpoczął się od zwiedzania utworzonego przez Niemców na terytorium III Rzeszy w połowie 1940 roku byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau, który jest dziś symbolem terroru i ludobójstwa. Słuchając przewodnika, dowiedzieliśmy się, że bezpośrednim powodem stworzenia obozu była powiększająca się liczba aresztowanych masowo Polaków i przepełnienie istniejących więzień. Pierwszy transport naszych rodaków wyruszył z więzienia w Tarnowie i dotarł do KL Auschwitz 14 czerwca 1940 roku.

Dowiedzieliśmy się także, że po zatwierdzeniu na konferencji w Wannsee (20 stycznia 1942 roku) planu ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej, obóz stał się przede wszystkim miejscem zagłady Żydów. Szacuje się, że w Auschwitz-Birkenau zginęło ponad milion obywateli tego narodu.

Niewątpliwie miejsce to wywarło ogromne wrażenie na uczestnikach wycieczki. Była to niezapomniana lekcja historii.

Po tak głębokich przeżyciach przyszedł czas na odrobinę relaksu. Popołudniem odwiedziliśmy największy w Polsce parku rozrywki w Zatorze – Energylandię. Pełni wrażeń, w  godzinach wieczornych szczęśliwie wróciliśmy do domu.

Opracowanie: mgr Katarzyna Maślach, mgr Piotr Niewój oraz Miłosz Szczoczarz, Mateusz Kułaga, Mateusz Szafran
Red. P.U.

Zobacz inne wpisy

Uroczyste zakończenie roku szkolnego klas maturalnych odbędzie się dnia 26 kwietnia 2024 r. Uroczystość rozpoczyna się o godzinie...

Międzynarodowy Dzień Ziemi

23 kwietnia 2024 | Bogusław Łój

...

„Są takie piękne słowa: godność, człowieczeństwo. Tego broniliśmy” /Marek Edelman/ W dniu 19 kwietnia obchodzimy rocznicę...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.